Waarmee kunnen we je helpen?
Algemeen
-
Wat doet Glassdrive?
Barst of sterretje in uw autoruit? Bij Glassdrive repareren en herstellen we alle autoruiten van elk automerk. We zorgen voor alles inclusief het papierwerk voor de verzekeraar.
Glasschade
-
Wat doet Glassdrive?
Barst of sterretje in uw autoruit? Bij Glassdrive repareren en herstellen we alle autoruiten van elk automerk. We zorgen voor alles inclusief het papierwerk voor de verzekeraar.
Achterruit
-
Wanneer is het noodzakelijk om de achterruit te vervangen?
Sinds 1983 moet de voorruit gelaagd glas zijn, ook wel gelaagd glas genoemd, d.w.z. samengesteld uit glazen ruiten afgewisseld met een plastic film die ervoor zorgt dat het glas intact blijft in geval van schade. Deze eigenschap vermindert het risico op snijwonden door glasscherven bij een ongeluk. Dit is echter geen verplichte eis voor de achterruit. Daarom gebruiken fabrikanten meestal gehard glas, dat versplintert in duizenden glazen blokjes die vrij scherp zijn, maar niet zo lang als scherven. Bovendien is gehard glas lichter, wat helpt om het gewicht van de auto en dus het brandstofverbruik te verminderen, zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid.
Slechts enkele auto's uit het topsegment zijn uitgerust met achterruiten van gelaagd glas om de weerstand tegen inbraak te verhogen.
Om te voorkomen dat je auto wordt blootgesteld aan de elementen in het geval van een achterruitbreuk als gevolg van een aanrijding, botsing of inbraak, en in overeenstemming met de wet, is het raadzaam om de achterruit te laten vervangen door een professional zoals Glassdrive.
-
Waarom Glassdrive je achterruit laten vervangen?
Waarom Glassdrive de specialist is in het herstellen en vervangen van ruiten van personenauto's en bedrijfsvoertuigen.
Glassdrive is een merk van de Saint-Gobain groep, een leider in het ontwerp en de productie van autoglas (Saint-Gobain Sekurit levert het glas van de helft van de voertuigen op de weg in Europa).
Wij werken op alle automerken en alle soorten glas.
-
Hoe verloopt het proces van het vervangen van de achterruit?
Alleen professionals kunnen de achterruit van een auto vervangen, net als een voorruit.
Een monteur verwijdert de oude ruit en plaatst de nieuwe. De operatie duurt twee uur. Onder bepaalde voorwaarden kunnen sommige Glassdrive installatiecentra de procedure uitvoeren op een door de klant opgegeven adres.
Verzekeringsmaatschappijen dekken de kosten van de vervanging als de klant een ruitgarantie heeft, die meestal als optie in de basisverzekering is opgenomen. In dit geval hoeft de klant niet rechtstreeks te betalen voor de reparatie of vervanging. De klant kan worden verplicht om een eigen risico te betalen als zijn contract dat bepaalt.
Als de klant geen verzekering heeft, moeten de kosten van de operatie vooraf door de technicus worden bepaald aan de hand van een prijsopgave.
Het goede nieuws is dat Glassdrive een glasspecialist is die door de meeste verzekeringsmaatschappijen wordt erkend!
Athermische voorruit
-
Wat is een Athermische voorruit?
Wordt je auto een oven na enkele uren blootstelling aan de zon? Hebben jij en de passagiers in je auto last van de effecten van UV-straling als je op vakantie gaat? Als dit een terugkerend probleem is, moet je weten dat er een oplossing is: de athermische voorruit.
Warmte-isolerende ruiten verbeteren de isolatie van het interieur van de auto door de opbouw van warmte door langdurige blootstelling aan de zon te beperken. Dit verbetert het thermische comfort voor passagiers door de effecten van UV-straling te dempen en de temperatuur in het voertuig te verlagen.
De athermische voorruit bevat technologie die de thermische isolatie van het passagierscompartiment verbetert en de opbouw van warmte beperkt wanneer de auto gedurende langere tijd aan de zon wordt blootgesteld.
-
Hoe werken Athermische ruiten?
De athermische voorruit is gemaakt van glas dat gelamineerd is met metaaldeeltjes. Het effect van athermisch glas is het gevolg van het feit dat deze deeltjes een groot deel van de zonnestraling reflecteren.
Het nadeel van athermisch glas is dat het de doorgang van infrarode straling en GPS-signalen belemmert door de zilver- en titaniumdeeltjes in het gelamineerde glas. Daarom heeft de athermische voorruit altijd een gedeelte van normaal glas rond de achteruitkijkspiegel dat signalen en stralen doorlaat.
-
Is het mogelijk om een Athermische voorruit te repareren?
De athermische voorruit kan worden gerepareerd. Door de dunne laag metaal in de voorruit kan het inspuiten van hars de schade vergroten en de zichtbaarheid en dus de veiligheid verminderen. Zoals bij elke voorruit is het het beste om een professional te raadplegen.
Als specialist in de behandeling van autoglas kan Glassdrive athermische voorruiten repareren of vervangen. Als de voorruit moet worden vervangen, zorgen wij voor een identieke voorruit. Bovendien worden de werkzaamheden gedekt door de ruitgarantie van uw autoverzekering. Je hoeft dus niet vooraf te betalen!
Wacht niet tot je voorruit het begeeft om te genieten van de voordelen van warmte-isolerend glas!
-
Hoe herken je een Athermische voorruit?
Hoe kun je zien of je auto is uitgerust met een athermische voorruit? Er zijn veel kenmerken waaraan een athermische voorruit met het blote oog kan worden herkend:
de karakteristieke violette, blauwe of petrolblauwe reflectie van dit type glas;
de aanwezigheid van het thermometersymbool dat zich meestal boven de ruitenwisser bevindt, in een hoek van de athermische voorruit;
de aanwezigheid van de stippellijnen die het onbehandelde deel van de athermische zone van de voorruit aangeven, die kan worden doorkruist door radiogolven en infraroodstralen.
-
Wat zijn de voordelen van een Athermische voorruit?
Een athermische voorruit is per definitie geen warmtegeleider, omdat hij bestaat uit verschillende lagen glas die aan de binnenkant gecoat zijn met titanium of zilverfolie.
Dit type glas heeft veel voordelen:
Het beschermt de passagiersruimte tegen warmteontwikkeling. Het beschermt het interieur tegen warmtestuwing door te voorkomen dat de bestuurder zijn of haar handen op het hete stuur of de versnellingsbak laat rusten, of gewoon op de stoel gaat zitten, na langdurige blootstelling aan de zon in de auto.
Het helpt het gebruik van de airconditioner te verminderen en dus ook het brandstofverbruik.
Aan de andere kant is er één aspect waar je op moet letten: door zijn samenstelling blokkeert dit type glas de doorgang van infraroodstralen en GPS-signalen. Daarom voorziet de fabrikant een zone bestaande uit normaal glas in het gebied rond de achteruitkijkspiegel, buiten het gezichtsveld. Dit betekent dat de athermische zone van de voorruit niet de hele voorruit bedekt. In deze zone kan bijvoorbeeld een elektronisch tolsysteem worden geïnstalleerd.
Condens en beslaan van de voorruit
-
Hoe verwijder je condens van de voorruit?
Om de voorruit te ontwasemen, kun je op de knop op het dashboard van je auto drukken. Je kunt ook de airconditioning aanzetten en warme lucht in het passagierscompartiment blazen, zo dicht mogelijk bij de voorruit. Of zet de ventilatie op maximaal om vocht aan te zuigen. Dan kun je de auto na een minuut starten.
-
Hoe ontwasem ik de voorruit?
Het fenomeen condensatie wordt veroorzaakt doordat water in de lucht in de vorm van damp condenseert op een koud oppervlak. Om het probleem op te lossen, moet het oppervlak, in dit geval de voorruit, worden verwarmd met een straal warme lucht. De meest gebruikelijke oplossing is ventileren met een hogere temperatuur dan buiten. Je kunt de ventilatiestoot concentreren op de voorruit door de luchtinlaten die het verst weg zitten te sluiten.
De meeste auto's hebben ook een zeer effectieve ontdooifunctie die een grote hoeveelheid lucht op de voorruit blaast. Merk op dat de werking van de lucht even belangrijk, of zelfs belangrijker is dan de temperatuur. Het is daarom niet nodig om een extreem hoge temperatuur te kiezen. Een paar graden warmer dan buiten is voldoende. Pas op voor de voorruit, die niet van een te snelle temperatuurstijging houdt.
-
Hoe kan ik condens op mijn voorruit voorkomen?
Condens op ruiten kan worden voorkomen door een paar regels te volgen. Begin met het verwijderen van natte voorwerpen uit je auto, zoals paraplu's, natte jassen of vloermatten. Water op deze voorwerpen in je auto zal condensatie op de ruiten veroorzaken zodra de auto gesloten is.
Laat je garagist naast vocht ook controleren of je auto waterdicht is, maar ook goed kan ventileren. Een verstopt pollenfilter zorgt ervoor dat de auto niet goed kan ventileren en kan condens veroorzaken. Beschadigde afdichtingen van de auto kunnen ook zorgen voor lekkages in je auto.
-
Hoe kan ik condens op mijn voorruit voorkomen?
Condens op ruiten kan worden voorkomen door een paar regels te volgen. Begin met het verwijderen van natte voorwerpen uit je auto, zoals paraplu's, natte jassen of vloermatten. Water op deze voorwerpen in je auto zal condensatie op de ruiten veroorzaken zodra de auto gesloten is.
Laat je garagist naast vocht ook controleren of je auto waterdicht is, maar ook goed kan ventileren. Een verstopt pollenfilter zorgt ervoor dat de auto niet goed kan ventileren en kan condens veroorzaken. Beschadigde afdichtingen van de auto kunnen ook zorgen voor lekkages in je auto.
-
Hoe kan ik voorkomen dat de voorruit beslaat?
Om condensvorming op de voorruit te voorkomen, raden we aan de luchtrecirculatiefunctie van het passagierscompartiment uit te schakelen. Hoe meer lucht er wordt gerecirculeerd in het passagierscompartiment, hoe vochtiger de omgeving wordt door de waterdamp die wordt uitgestoten door de bestuurder en de passagiers. Wanneer waterdamp in contact komt met een koud onderdeel van de auto, vooral glazen onderdelen, condenseert het en beslaat het. Wanneer de luchtrecirculatiefunctie niet is geactiveerd, wordt het passagierscompartiment geventileerd door buitenlucht. Deze lucht is weliswaar koeler, maar minder vochtig en daarom minder vatbaar voor condensatie.
-
Waarom beslaat de voorruit aan de buitenkant?
Een voorruit moet worden gemaakt van gelaagd glas, d.w.z. dat het bestaat uit twee glasbladen waarop een laag PVB (Polyvinyl Butyral) is gelijmd, een flexibel en zeer resistent synthetisch materiaal dat is ontworpen om te voorkomen dat de voorruit versplintert bij een botsing. In sommige opzichten functioneert een voorruit als dubbele beglazing in een huis. De binnenkant houdt meer warmte vast dan de buitenkant en vocht in de lucht condenseert op het koelere oppervlak, d.w.z. de buitenkant van de auto, als het onder het dauwpunt is.
-
Hoe vermijd je condens in de winter?
Condensatie ontstaat wanneer warme, vochtige lucht in contact komt met een koud oppervlak van de auto, zoals de voorruit. De lucht in de auto zal meer vocht veroorzaken. Om te voorkomen dat de ruiten beslaan, moet de recirculatiefunctie worden uitgeschakeld. Koelere, drogere buitenlucht voorkomt condensatie op de ruiten.
-
Hoe voorkom ik dat de voorruit van binnen bevriest
Er zijn een aantal tips om de hoeveelheid vocht in het passagierscompartiment te beperken: een rubberen mat wordt aanbevolen om te helpen absorberen vanwege de absorberende eigenschappen. Elk textielelement in de auto moet worden onderzocht: vlekken of een muffe geur zijn een waarschuwingsteken. Sommige bestuurders gaan nog verder door krantenvellen op de vloer te leggen of kattenbakvulling of een halve aardappel te gebruiken om de voorruit te ontdooien en te voorkomen dat er zich een laagje rijp vormt. Vergeet niet dat vorst in een voertuig het gevolg kan zijn van aanverwante fouten, zoals een slecht werkend elektrisch systeem, een geblokkeerd recirculatie-/filtersysteem of een defecte airconditioner of ventilator.
Hagelschade
-
Hoe kan ik mijn auto beschermen tegen hagel?
De eenvoudigste en meest voor de hand liggende oplossing is om je auto naar een beschutte plek te brengen, zoals een overdekte parkeerplaats of ondergrondse garage.
Als je niet de mogelijkheid hebt om je auto volledig af te dekken, kun je speciale hagelmatten gebruiken. Deze zijn gemaakt van duurzaam materiaal en kunnen op het dak, de motorkap en de kofferbak van je auto worden gelegd om deze te beschermen.
Een alternatief is om de auto te bedekken met dikke dekens of kussens om hagelschade te beperken. Zorg ervoor dat ze zwaar genoeg zijn om het gewicht en de impact van hagel te weerstaan en dat ze niet wegvliegen bij harde wind.
Als je je auto buiten moet parkeren tijdens een hagelbui, probeer hem dan schuin ten opzichte van de windrichting te parkeren. Zo beperk je het blootgestelde oppervlak.
Onthoud dat hagel onvoorspelbaar kan zijn, dus het is altijd het beste om van tevoren voorzorgsmaatregelen te nemen en je auto zo snel mogelijk te beveiligen.
-
Mijn auto is getroffen door hagel en de voorruit is verbrijzeld. Hoe kan ik de auto veiligstellen in afwachting van reparatie?
Als je auto beschadigd is door hagel en je wacht tot hij gerepareerd is, kun je enkele tijdelijke maatregelen nemen om hem verder te beschermen en verdere schade te voorkomen.
Gebruik een dikke autohoes of zware dekens om je auto te beschermen tegen weersinvloeden, zoals regen of zon, die de hagelschade kunnen verergeren.
Bedek de beschadigde voorruit en ramen met een stuk karton of beschermend materiaal om verdere schade door vuil of water te voorkomen. Je kunt ook brede tape gebruiken om scheuren of kleinere gaten tijdelijk te bedekken.
Parkeer je auto op een veilige plek uit de buurt van bomen of constructies die kunnen instorten of verdere schade kunnen veroorzaken in het geval van een nieuwe storm.
Haal indien mogelijk waardevolle of kostbare voorwerpen uit de auto.
Meld hagelschade aan je verzekeringsmaatschappij en volg de noodzakelijke procedures voor eventuele reparaties.
Houd er rekening mee dat als er in andere gebieden zware hagelbuien zijn geweest, er een lange wachtlijst kan zijn, dus maak zo snel mogelijk een afspraak.
Kleine schade en oplossingen
-
Ik heb een kleine breuk ontdekt. Wat moet ik doen?
Indien mogelijk proberen we bij Glassdrive altijd reparaties uit te voeren. Neem contact op met een van onze professionele installateurs om te zien of je raam gerepareerd of vervangen kan worden. Als je een ruitpolis hebt, is de reparatie in de meeste gevallen gratis. Meestal heeft de reparatie van een autoruit geen invloed op de verlaging van je verzekeringspremie als er geen andere claims zijn.
-
Wat moet ik vermijden te doen?
Om de voorruit sneller te ontdooien, gieten bestuurders die vaak haast hebben er vaak heet water op. De thermische schok kan echter barsten veroorzaken of reeds bestaande barsten vergroten. Bovendien kan water dat op de voorruit wordt gegoten bevriezen, waardoor de situatie nog erger wordt.
De verwarming gebruiken is een goed idee, maar het is niet nodig om deze op volle kracht te zetten.
-
Wat moet je doen als je voorruit barst?
Zodra er een botsing of barst op je voorruit verschijnt, overweeg dan om deze te laten controleren door een professional in een van onze Glassdrive centra. Zij kunnen je vertellen of de schade kan worden gerepareerd of dat het glas moet worden vervangen. Wacht in ieder geval niet, want een botsing of een kleine barst kan snel veranderen in een onherstelbare barst. Een gebarsten voorruit repareren is beter dan vervangen. Dit laatste kan duur zijn, duurt langer en genereert meer afval dat moet worden gerecycled.
-
Voorruit kapot: wat is de beste oplossing?
Met een gebarsten voorruit zijn de risico's talrijk: het belemmert het rijden, vermindert het zicht, maakt het voertuig kwetsbaarder bij een aanrijding, voldoet niet aan de verkeersregels en kan je dwingen om met een kapotte voorruit naar de dichtstbijzijnde garage te rijden!
De beste beslissing is om zelf het initiatief te nemen en contact op te nemen met het dichtstbijzijnde Glassdrive-centrum.
Helaas is het niet mogelijk om een gebarsten voorruit te repareren: hoewel het mogelijk is om de beschadigde plek op te vullen met hars, op voorwaarde dat het niet te groot is, kan een gebarsten voorruit niet worden gerepareerd. Het is essentieel om de hele ruit te vervangen.
Maar geen paniek: de kosten van de operatie worden gedekt door de garantie op voorruiten van de motorpolis, exclusief eigen risico of kosten boven de garantielimieten. Daarom is het in jouw belang om zo snel mogelijk te handelen om te voorkomen dat je met een kapotte voorruit komt te zitten. Hoewel je het risico loopt op een boete, is het veel ernstiger dat de staat van de ruit een gevaar vormt voor jouw veiligheid en die van andere automobilisten!
-
Kan ik warm of koud water op de ruiten gieten?
Het is verleidelijk omdat heet water dat op de ijslaag wordt gegoten het dunne laagje ijs doet smelten. Dit moet echter ten koste van alles worden vermeden: naast het feit dat de hoeveelheid gegoten water in korte tijd ook in ijs zal veranderen, zal het temperatuurverschil ervoor zorgen dat de voorruit uitzet en zelfs een kleine barst kan onder fysieke spanning in een zeer grote barst veranderen. In dat geval moet de voorruit worden vervangen.
-
Hoe ontdooi je een voorruit?
Er zijn verschillende trucs om ijs in een paar seconden te verwijderen. Veeg de voorruit de avond van tevoren af met een doek die is bevochtigd met gedenatureerde alcohol om de ruit te helpen ontdooien. Wrijf zachtjes over de ruit door kleine cirkels te maken met een microvezeldoek, een zachte doek of zelfs een sok.
Sommige mensen laten een met zout doordrenkte doek op de voorruit liggen, onder de ruitenwissers, maar zout en auto's gaan op de lange termijn niet goed samen.
-
Wanneer kan een voorruit worden gerepareerd?
Professionals zoals die van Glassdrive overwegen in de volgende gevallen een beschadigde voorruit te repareren:
Als de schade aan de voorruit minder dan 25 mm in diameter is;
Als de schade meer dan 5 cm van de rand van de ruit verwijderd is;
als de beschadiging zich buiten het gezichtsveld van de bestuurder bevindt;
Als het een enkele chip in de voorruit is en geen barst;
Als er niet meer dan 3 beschadigde plekken op de voorruit zijn met de bovenstaande kenmerken en ze niet gegroepeerd zijn in hetzelfde gebied.
Wat moet je doen als je voorruit geschilferd is? Maak gewoon een afspraak met een bedrijf dat gespecialiseerd is in de behandeling van autoruiten, zoals Glassdrive. Gescheurde voorruiten worden gerepareerd door een speciale hars in te spuiten die het glas hard maakt en het oorspronkelijke uiterlijk herstelt (in bepaalde situaties kunnen enkele zichtbare sporen achterblijven). De procedure duurt ongeveer 30 minuten.
Maar let op: laat de schade aan de voorruit zo snel mogelijk repareren. Zelfs een klein chipje in de voorruit kan een barst worden bij een botsing (zoals wanneer je te snel over een verkeersdrempel rijdt) of plotselinge temperatuurschommelingen. Als het te laat is, kan het niet meer worden gerepareerd: in dat geval moet de voorruit worden vervangen.
-
Wanneer moet de voorruit worden vervangen?
De voorruit van een auto vervangen door een nieuwe voorruit is essentieel als reparatie niet mogelijk is. Wanneer is het nodig om de voorruit te vervangen?
Als de voorruit een chip heeft die te groot is (meer dan 25 mm) of te dicht bij de rand van de ruit zit (dichter dan 5 cm);
Als de spaan een breuk in de voorruit is geworden;
Als het een chip is die het zicht tijdens het rijden vermindert;
Als er minstens vier beschadigde plekken zijn;
Als aan een van deze voorwaarden is voldaan, is er geen keuze: de voorruit moet worden vervangen. Gelukkig kunnen de professionals van Glassdrive de voorruit in slechts twee tot drie uur vervangen, afhankelijk van het feit of er rijhulpcamera's aanwezig zijn en, indien geïnstalleerd, opnieuw gekalibreerd moeten worden. Glassdrive vervangt de voorruit door glas dat gelijkwaardig is aan het origineel.
-
Waarom is het belangrijk om de autoruiten te vervangen?
De voorruit is de enige autoruit die gerepareerd kan worden, omdat het glas een andere structuur heeft dan andere autoruiten. Een voorruit kan echter niet altijd worden gerepareerd en in sommige gevallen is vervanging noodzakelijk voor je veiligheid.
Rondrijden met een kapotte autoruit kan ook leiden tot een administratieve boete die kan variëren van 83 euro tot maximaal 338 euro, omdat het voertuig niet in topconditie rondrijdt (art. 79 en 80 van wetsdecreet nr. 285/1992, paragrafen 1 en 4). Artikel 237 van het uitvoeringsreglement van de wegcode bepaalt dat “alle ruiten die het zicht van de bestuurder beïnvloeden geen breuken mogen vertonen, zelfs niet plaatselijk”.
-
Hoe lang duurt het om een autoruit te vervangen?
De tijd varieert afhankelijk van het type glas dat wordt vervangen. Een voorruit vervangen kan 45 minuten of zelfs een uur duren. Het hangt ervan af of de auto ADAS-systemen heeft geïnstalleerd, de ruit verwarmd is en andere factoren.
Om erachter te komen hoe lang het duurt om je autoruit te vervangen, kun je contact opnemen met onze specialisten, zij kunnen je helpen en adviseren. In de meeste gevallen verloopt het vervangen van een autoruit volgens deze procedure:
-
Hoe verwijder ik een ruitenwisserstreep?
Het lelijke gepiep van de wisserbladen is irritant, maar kan ook betekenen dat het glas beschadigd raakt. Hierdoor ontstaan kleine krasjes op het hele gebied dat door het wisserblad wordt bedekt. In dit geval moet je weten hoe je de krassen verwijdert die door de wisserbladen worden veroorzaakt.
-
Hoe repareer ik een diepe scheur in een voorruit?
Een barst kan worden gevuld met een speciale hars die de vlek zal uitwissen. Alles hangt af van de lengte en diepte van de kras. Vraag het een technicus in een van onze 1.400 Glassdrive centra in Europa. Zij kunnen je meteen vertellen of de kras te repareren is en kunnen de kras waarschijnlijk binnen het uur repareren.
Kosten en verzekering
-
Wat kost het om een ruit te vervangen?
De kosten voor het vervangen van autoruiten zijn afhankelijk van het merk en model van het voertuig. Laat voor een prijsopgave voor het vervangen van voorruiten onze experts de schade onderzoeken en je alle details geven over de kosten, zelfs als je geen voorruitpolis hebt.
-
Ik heb geen glasverzekering en heb een scheur in mijn voorruit gevonden, zullen de kosten hoog zijn?
Zelfs als je geen autoruitpolis hebt, is het altijd aan te raden om een chip in je voorruit te laten repareren. De kosten voor het repareren van je autoruiten zijn lager dan voor het vervangen ervan. Vertrouw op onze professionele installateurs voor de beste oplossing, zelfs als je geen autoruitverzekering hebt.
-
Wanneer kan een beschadigde voorruit worden gerepareerd?
Ongeacht de oorzaak is het raadzaam om een beschadigde voorruit zo snel mogelijk te repareren. De reden hiervoor is dat zelfs een kleine, ongerepareerde beschadiging groter en opvallender kan worden, vooral na een plotselinge temperatuurverandering of een botsing. Het zou te laat zijn om je toevlucht te nemen tot reparatie van de voorruit en het zou noodzakelijk worden om de hele ruit te vervangen, en je zou een eigen risico moeten betalen, afhankelijk van je polisdekking.
In elk geval moet de diameter van de schade minder dan 40 mm zijn om de voorruit te kunnen herstellen. De spaan moet ook meer dan 5 cm van de rand van het glas zitten en buiten het gezichtsveld van de bestuurder (een cirkelvormig gebied met een diameter van 30 cm halverwege de boven- en onderrand van de voorruit, met het stuurwiel op één lijn). De vorm van de chip speelt ook een rol bij de beslissing tussen reparatie en vervanging. Als deze voorwaarden ontbreken, kan de voorruit niet worden gerepareerd: dan moet hij worden vervangen.
-
Hoe voorkom ik strepen van de ruitenwissers?
Besteed dezelfde aandacht aan ruitenwisservloeistof als aan de andere vloeistoffen in je auto. Doe hetzelfde met de ruitenwisservloeistof als je het koelvloeistofpeil of het oliepeil controleert. Ruitenwisservloeistof werkt als een smeermiddel om de beweging van de ruitenwissers over het glas te vergemakkelijken.
Vervang de wisserbladen eenmaal per jaar.
Als de wisserbladen lange tijd niet zijn vervangen, kan dit een reden tot zorg zijn. Het rubber van de wisserbladen heeft te lijden onder de hitte van de zomer en de kou van de winter, waardoor het zich niet goed kan aanpassen aan de ronding van de voorruit. Het wisserblad kan ook schuren, waardoor er krassen op het glasoppervlak komen wanneer de wissers worden bediend. Al onze Glassdrive centra bieden een assortiment ruitenwissers die geschikt zijn voor alle voertuigen en zorgen voor vervanging.
Gebruik geen droge ruitenwissers om krassen te voorkomen.
Bedien de ruitenwissers niet als het niet regent. Zelfs als je voorruit bedekt is met stof en je in de verleiding komt om hem schoon te maken met de ruitenwissers, probeer het dan niet te doen. Als je absoluut de ruitenwissers moet gebruiken op een droge, zonnige dag, zorg er dan voor dat je eerst de ruitensproeiervloeistof activeert om de voorruit van je auto te beschermen tegen krassen.
-
Wat kost de reparatie van een voorruit?
Hoeveel kost het om een beschadigde voorruit te repareren? Als het door een professional wordt uitgevoerd, is de operatie snel: specialisten van Glassdrive gebruiken een speciale hars die ze direct in het midden van de beschadigde plek injecteren. De reparatie van een beschadigde voorruit duurt ongeveer een half uur.
Ons doel is om voorruitreparatie tegen een betaalbare prijs aan te bieden, daarom proberen we altijd deze procedure toe te passen, die geen afval produceert en minder kost. De kosten omvatten de prijs van de hars die in het beschadigde deel van de voorruit wordt gespoten en het arbeidsloon.
Reparatie en vervanging
-
Ik heb een scheur in de voorruit, moet ik de ruit per se vervangen?
Als de breuk of barst kleiner is dan de grootte van een muntstuk van 2 euro en uit het zicht ligt, is de kans groot dat de voorruit kan worden gerepareerd. Bovendien, als je een voorruitpolis hebt, is de reparatie gratis en op geen enkele manier van invloed op de verlaging van je verzekeringspremie als je geen claims hebt. Wij van Glassdrive proberen altijd je beschadigde ruit te repareren. Uw veiligheid komt in ieder geval altijd op de eerste plaats. Daarom zullen onze professionele monteurs u adviseren de voorruit te vervangen als de schade niet kan worden gerepareerd.
-
Waarom zou je een beschadigde voorruit door Glassdrive laten repareren?
Glassdrive is de specialist in autoruiten. Wij repareren beschadigde voorruiten tegen de meest betaalbare prijs om uw comfort en veiligheid te garanderen. Met Glassdrive profiteert u van de expertise van ervaren technici, de kwaliteit van het glas ontworpen door Saint-Gobain en de dekking van de kosten van ruitreparatie door uw verzekeraar onder de ruitgarantie. Aarzel niet om een afspraak te maken!
-
Wat kost het om een voorruit te vervangen?
Als je je voorruit moet vervangen, is het niet alleen de prijs van het glas zelf die telt: je moet ook rekening houden met het arbeidsloon van de monteur.
Glassdrive is gespecialiseerd in het vervangen van autoruiten en het werk kan tussen de 2 en 3 uur duren, afhankelijk van het automodel en de aan- of afwezigheid van de camera voor bestuurdersassistentie, die opnieuw gekalibreerd moet worden. Het glas kan op voorraad zijn of binnen 24 uur of soms binnen 12 uur worden geleverd.
De prijs voor het vervangen van de voorruit omvat dus het werk van de monteur, d.w.z. het verwijderen van de beschadigde of gebroken ruit, het nauwkeurig plaatsen van de nieuwe ruit, het herkalibreren van de camera's voor bestuurdersassistentie, het reinigen van het interieur van het voertuig en eventuele reiskosten als het werk bij de klant thuis wordt uitgevoerd of als het voertuig wordt weggesleept. De verwachte prijs voor arbeid is ongeveer EUR 50 per uur. In totaal begint de prijs voor het vervangen van de voorruit bij 250 euro en kan oplopen tot enkele honderden euro's. Aarzel niet om ons om een offerte te vragen voor het vervangen van voorruiten.
Aan het vervangen van een voorruit hangt een prijskaartje, en een behoorlijk prijskaartje ook. Maar geen paniek! De verzekering dekt de kosten van het vervangen van de voorruit via de ruitgarantie, exclusief eigen risico of kosten boven de garantielimieten. Glassdrive is een gespecialiseerd bedrijf dat autoruiten behandelt en erkend is door de meeste verzekeringsmaatschappijen. Daarom hoef je je geen zorgen te maken over de kosten van ruitvervanging: je kunt met een gerust hart bij ons terecht!
-
Hoe kan ik krassen van de voorruit verwijderen?
Krassen op een voorruit komen vaak voor, het hoort bij normale slijtage. Er zijn verschillende mogelijke oorzaken: de wisserbladen zijn versleten, verbogen, er is een laag stof weggeveegd met de wissers of er is een voorwerp op de voorruit geplaatst. In elk geval is het belangrijk om te proberen de krassen te verwijderen om goed zicht voor de bestuurder te garanderen. Als ze niet diep zijn, kun je de volgende truc gebruiken:
Neem wat Whiting's poeder en doe dit op de krassen op de voorruit. Dit is een heel fijn wit poeder op basis van calciumcarbonaat, krijt en klei. Wrijf het vervolgens rond. Maak een krant vochtig met terpentine en maak de voorruit voorzichtig schoon. Spoel het ten slotte goed af.
-
Welk type glas gebruiken jullie?
Bij Glassdrive gebruiken we alleen originele reserveonderdelen die zijn vervaardigd volgens OEM-normen om het glas in uw auto te vervangen.
Op die manier kunnen we elk voertuig in zijn oorspronkelijke, volledig efficiënte staat herstellen, zoals vereist door de verkeersregels.
-
Is het mogelijk om een voorruit elke keer te repareren in plaats van deze te vervangen?
De prioriteit van Glassdrive is om de reparatie zo vaak uit te voeren als nodig is, d.w.z. wanneer de schade aan de autoruit kan worden gerepareerd met een speciale hars, waarbij de reparatie in totaal 30 minuten duurt.
Als de voorruit beschadigd is, kunt u het beste professioneel advies inwinnen. Wij beoordelen de schade en beslissen of de voorruit kan worden gerepareerd of moet worden vervangen. Een nieuwe voorruit kost per definitie meer, maar als de schade te groot is, kan dit onvermijdelijk zijn. Je veiligheid staat op het spel!
-
Hoe onderhoud ik mijn voorruit dagelijks?
Glas is van groot belang voor het zicht op de weg, maar het blijft een kwetsbaar materiaal, dus onderhoud de voorruit van je auto. Er zijn een aantal hulpmiddelen en producten verkrijgbaar.
Controleer eerst of het niveau van de ruitensproeiervloeistof voldoende is. Het zal je beste bondgenoot zijn tijdens de reis om de voorruit te ontdoen van spatten van andere voertuigen, stof in de lucht of geplette insecten. Gebruik je ruitenwissers nooit droog. Voeg indien nodig een beetje water met een paar druppels afwasmiddel toe voordat je gaat rijden.
Controleer voor het winteronderhoud de staat van de ruitenwisserbladen, die op de proef worden gesteld, en de ruitenkrabber.
Reinig tot slot de binnenkant van de voorruit met een microvezeldoek om de vetlaag te verwijderen die door verkeersvervuiling is veroorzaakt. Gebruik vervolgens witte azijn verdund in water of zuiveringszout om de buitenkant van je voorruit te reinigen.
Schoonmaken van de voorruit
-
Hoe maak je een voorruit schoon?
Om je voorruit schoon en glanzend te houden, vul je een bak met warm water. Voeg een theelepel afwasmiddel en een paar druppels azijn toe aan het water. Roer goed door en veeg de ruit vervolgens schoon met een doek gedrenkt in de oplossing.
-
Hoe verwijder je krassen van een voorruit?
Een van de meest effectieve manieren om een microkras van glas te verwijderen is door as te gebruiken op een natte doek.
-
Wat zijn de juiste methoden om ruitenwisserstrepen te verwijderen?
Gebruik geen doek om de ruit schoon te maken, omdat sommige sterke stoffen krassen kunnen veroorzaken. Gebruik in plaats daarvan een pluisvrije microvezeldoek om de voorruit schoon te maken. Microvezel is wasbaar, superabsorberend en laat geen vlekken achter, waardoor het glas helder en schoon blijft. Je kunt krassen veroorzaakt door ruitenwissers verwijderen door tandpasta te proberen: droog de ruit met een pluisvrije doek. Breng vervolgens wat tandpasta aan op een zachte doek. Wrijf met de doek 30-40 seconden met ronddraaiende bewegingen over de kras. Veeg tot slot de tandpasta weg met een vochtige doek en gebruik de microvezeldoek om de plek weer droog te maken. Je kunt ook Whiting's poeder (calciumcarbonaat) proberen door deze pagina te lezen.
Als de kras bijzonder diep is, raadpleeg dan een professional in een van onze 1.400 Glassdrive centra in heel Europa. Zij kunnen u meteen vertellen of de vlek te verwijderen is.
-
Hoe maak ik de voorruit schoon zonder strepen achter te laten?
Er is niets belangrijker dan je voorruit schoonhouden. Om dit te doen, is het belangrijk om het meeste vuil van de voorruit aan de buitenkant te verwijderen door af te spoelen met water, zeep en een spons. Gebruik de spons alleen om je auto schoon te maken en spoel na gebruik goed af om te voorkomen dat kleine korreltjes krassen maken op de voorruit.
Als het vuil erg vettig is, gebruik dan huishoudalcohol of aceton en spuit dit op een microvezeldoek. Wrijf tot het glas van de voorruit helemaal glad is. Zorg ervoor dat het niet op de carrosserie terechtkomt, want schoonmaakmiddelen kunnen de lak beschadigen.
-
Hoe maak ik een voorruit correct schoon van binnenuit?
Tussen regen en allerlei spatten (modder, stenen, vogelpoep, soms nog verergerd door het voortdurende gebruik van vuile en slecht onderhouden ruitenwissers) wordt de voorruit getest en blootgesteld aan talloze vuildeeltjes die, zonder rigoureus onderhoud, permanente sporen kunnen achterlaten. De voorruit schoonhouden lijkt vanzelfsprekend voor bestuurders, wier zicht direct wordt beïnvloed en vergemakkelijkt door het gebruik van ruitenwissers. Maar het reinigen van de voorruit aan de binnenkant, die minder toegankelijk is door de helling en de vervelende aanwezigheid van het dashboard, is ook een noodzaak om optimaal zicht te garanderen: het glas wordt aangetast door sigarettenrook, stofophoping en de vorming van olieachtige films.
-
Welk product moet ik gebruiken om mijn voorruit schoon te maken?
De handeling, die aan beide zijden van de voorruit (binnen en buiten) moet worden uitgevoerd, vereist het gebruik van speciale reinigingsmiddelen en gereedschappen die ontworpen zijn om het zicht van de bestuurder te verbeteren en het materiaal in de best mogelijke staat te houden, zonder het glas te beschadigen met een ongeschikt product of ongecontroleerde manoeuvres en gebaren. Om het onderhoud te voltooien, is het sterk aanbevolen om het niveau van de ruitenwissers en de goede staat van de ruitenwisserbladen te controleren.
Er zijn twee oplossingen om de voorruit te wassen: speciale producten die worden verkocht in reinigingskits of doe-het-zelf preparaten op basis van zeep, afwasmiddel en... citroen, een citrusvrucht die bekend staat om zijn ontvettende eigenschappen.
De meeste schoonmaakmiddelen voor glas die door professionals worden verkocht, bevatten een min of meer hoog gehalte aan ammoniak, een waterige substantie met sterk reinigende eigenschappen die wordt verkregen door het gelijknamige gas (ammoniak) op te lossen in water. Dit product, dat zeer geschikt is om hardnekkige vlekken te bestrijden, is een chemische stof met een sterke en licht agressieve geur die met enige voorzichtigheid en een minimum aan bescherming (op de handen en zelfs de neus voor de meer gevoelige personen) moet worden gebruikt. Daarom geven sommige chauffeurs soms de voorkeur aan zachtere en natuurlijke oplossingen: zelfgemaakt wasmiddel bijvoorbeeld, gemaakt van Marseillezeep en zuiveringszout. Deze bereiding wordt gemengd met warm water, waaraan een eetlepel witte azijn kan worden toegevoegd, een zeer goedkoop azijnzuur dat wordt verkregen door bietsuiker te fermenteren. Hoewel deze producten natuurlijk zijn, moeten ze met minimale zorg worden gebruikt: breng ze op het glas aan met een microvezeldoek, een perfect hulpmiddel om onvolkomenheden te verwijderen zonder de voorruit te schuren. Het citroenzuur in de citroen helpt afzettingen en vettige strepen te voorkomen die het doekje op het glas achterlaat.
-
Hoe maak ik een voorruit schoon?
Er gaat niets boven een perfect schone voorruit; het verbetert het zicht, vooral tegen het licht in! De beste manier om een schone voorruit te krijgen is door autoruitenreinigers te gebruiken. Vergeet niet om ze aan te brengen met een goed microvezeldoekje. Gebruik bij het reinigen van de ruit, zowel aan de binnen- als aan de buitenkant, één kant van het doekje voor de eigenlijke reiniging en de andere kant om het glas te polijsten en eventuele resten te verwijderen.
-
Hoe kan ik de voorruit correct schoonmaken aan de binnenkant?
Als je door vuil geen optimaal zicht hebt, is het tijd om je voorruit te reinigen. Zo doe je dat zelf:
Meng warm water met een theelepel afwasmiddel in een kom en voeg een paar druppels azijn toe.
Leg twee microvezeldoeken klaar. Dompel er een in de kom met schoonmaakmiddel en zorg ervoor dat de andere schoon en droog is. Tip: gebruik een spuitfles voor een betere verdeling van de oplossing. Wring het overtollige water uit het doordrenkte microvezeldoekje en veeg de binnenkant van de voorruit van de auto schoon.
Nadat je het interieur grondig hebt gewassen, droog je het oppervlak met een schone, droge microvezeldoek. Ga op dezelfde manier te werk voor de achterruit en de zijspiegels.
Als je hier echter geen tijd voor hebt, kun je de voorruit altijd door een professional laten reinigen.
-
Waarom bevriest mijn voorruit aan de binnenkant?
Dit is een veelvoorkomend ongemak in de winter dat bestuurders dwingt om de start uit te stellen: zeer koude temperaturen, geaccentueerd door een ijzige wind, veroorzaken de vorming van een laagje rijp aan de buitenkant van de voorruit, dat voorzichtig moet worden 'afgeschraapt' met ouderwetse 'elleboogkracht' om veilig te kunnen rijden. Vorst kan echter ook aan de binnenkant ontstaan. Dit fenomeen heeft te maken met de aanwezigheid van een hoge luchtvochtigheid in de auto.
-
Hoe zorg je voor de voorruit?
Gebroken glas kan het zicht van een bestuurder verslechteren, maar statistieken tonen aan dat dit gemiddeld om de 6-7 jaar gebeurt. Echter, kilometer na kilometer, dag na dag, wordt je glas vuil. Er is altijd stof en vervuiling in de lucht en als het regent, kan er vuil van de weg worden geblazen. Gebruik een katoenen of microvezeldoek en een ammoniakvrije reiniger om je voorruit schoon te houden. Controleer de staat van de ruitenwissers regelmatig, want de bladen kunnen krassen maken op de ruit. De wissers moeten zacht en flexibel blijven. Profiteer van deze schoonmaakbeurt om het oppervlak van de voorruit te bekijken en eventuele inslagen of microscheurtjes te identificeren. Als een barst in een vroeg stadium wordt ontdekt, kan deze met hars worden gerepareerd voordat hij te groot wordt en moet worden vervangen.
Veiligheid en kwaliteit
-
Waarom is de achterruit zo belangrijk in een auto?
De achterruit beschermt de passagiers tegen invloeden van buitenaf en zorgt ervoor dat de bestuurder goed zicht heeft naar achteren, wat essentieel is voor veilige manoeuvres zoals achteruitrijden en wisselen van rijstrook.
-
Hoe weet ik of de vervangende ruit net zo veilig is als die van de autofabrikant?
Voor ons bij Glassdrive komt uw veiligheid op de eerste plaats. Alleen original equipment manufacturers (OEM's) kunnen het juiste glas leveren om een voertuig in zijn oorspronkelijke staat te herstellen. Daarom gebruiken we alleen glas dat volgens OEM-normen is geproduceerd. Dankzij het gebruik van originele onderdelen en producten en de expertise van onze ervaren installateurs garanderen we altijd kwaliteitswerk.
-
Zijn autoruiten gevoelig voor temperatuursveranderingen?
Thermische schokken, d.w.z. een grote temperatuurverandering in korte tijd, moeten absoluut worden vermeden. De voorruit zet uit bij warmte en krimpt bij kou. Door deze plotselinge variatie kan de voorruit barsten.
Parkeer het voertuig indien mogelijk in een garage of onder een afdak, zodat de temperatuur constanter blijft dan buiten. Pas de temperatuur van het voertuig geleidelijk aan, vooral wanneer er lucht rechtstreeks op de voorruit wordt geblazen. Zet in de winter de verwarming niet op maximaal; 20-21° is een goed compromis om het passagierscompartiment op te warmen, ijs te smelten of condens te verwijderen zonder de voorruit al te zeer in gevaar te brengen. Zet in de zomer de airconditioning niet op het maximum; een paar graden minder dan buiten is voldoende voor een comfortabele temperatuur. Parkeer je auto ook niet in de zon om het risico op barsten te verkleinen. Parkeer zoveel mogelijk in de schaduw en als dat niet mogelijk is, gebruik dan een zonnescherm.
-
Kan ik rijden met een slecht ontdooide voorruit?
Je moet weten dat het verboden is om te rijden met een slecht ontdooide voorruit. De reden is simpel: de laag ijs op de voorruit vermindert het zicht van de bestuurder. Bijgevolg kunnen condens en ijs op je voorruit een ongeval veroorzaken. Wees dus waakzaam, zodra de winter aanbreekt, anticipeer elke ochtend door een paar minuten te nemen voor een goede ontdooiing voordat je gaat rijden, om niet ook nog een boete te riskeren.
-
Is het mogelijk om te rijden met een gebarsten voorruit?
Vanuit juridisch oogpunt hangt alles af van de omvang van de barst in de voorruit. Kort gezegd is een gebarsten voorruit een probleem als
de barst breder is dan 30 cm,
de barst de volledige breedte of hoogte van de voorruit beslaat,
de barst zich binnen het gezichtsveld bevindt.
Een gebarsten voorruit kan een ernstige impact hebben op je veiligheid en kan ook beschouwd worden als een verkeersovertreding. Volgens artikel nr. 237 van het Reglement voor de uitvoering en de implementatie van de Wegcode mag “al het glas dat het zicht van de bestuurder beïnvloedt, geen barsten vertonen, zelfs niet als ze plaatselijk voorkomen”. Daarom raden we je aan om naar een Glassdrive centrum te gaan waar onze experts kunnen controleren welke barsten kunnen worden gerepareerd.
Dit betekent dat de auto met een beschadigde voorruit niet door de revisie komt. Het zal nodig zijn om de revisie te herhalen na het vervangen van de ruit.
Bovendien draagt het glas van de auto, vooral de achterruit en de voorruit, bij aan de sterkte van de auto. Zonder het glas zou het voertuig bij een botsing veel gemakkelijker vervormen.
Kortom, rijden met een gebarsten voorruit is geen goed idee! Het is beter om dit zo snel mogelijk te verhelpen.
-
Kan een gebarsten voorruit verder barsten?
Nee, de voorruit van een auto is gemaakt van gelaagd glas: twee lagen glas die van elkaar gescheiden zijn door een plastic folie die ze bij elkaar houdt. Daarom barst de voorruit bij een botsing wel, maar versplintert hij niet in een heleboel kleine scherven.
Toch is een gebarsten voorruit nog steeds gevaarlijk: het gebarsten glas is verzwakt en wordt kwetsbaarder bij elke stoot of botsing. Een eenvoudige temperatuurverandering, zoals het inschakelen van de airconditioner als het erg warm is of het verwarmen of ontdooien in de winter als het koud is, verslechtert de structuur van de barst met het risico dat deze uitzet.
Weersomstandigheden
-
Hoe ontdooi je een voorruit?
De vorming van ijs op de voorruit komt vaak voor in de winter. Om een voorruit effectief te ontdooien, moet je rustig en methodisch te werk gaan. Je kunt teruggaan naar de klassieke methode en een goede krabber gebruiken om de ijslaag te verwijderen! Je kunt ook een ontdooispray gebruiken om de ijslaag in enkele seconden te laten smelten.
Dit laatste is niet erg aan te raden om regelmatig te doen vanwege de aanwezigheid van koolwaterstoffen en andere niet-natuurlijke stoffen die een ongewenst effect zouden hebben. Het is in ieder geval erg effectief en ook erg praktisch als je haast hebt.
-
Waarom bevriest de voorruit?
Over het algemeen worden objecten die in contact staan met de grond halverwege de winter afgekoeld door de nacht van de grond. Vorst op de voorruit ontstaat wanneer de temperatuur onder 0°C zakt. Hierdoor condenseert de waterdamp in de lucht die de voorruit raakt en bevriest vervolgens. Hierdoor wordt het voertuig kouder dan de omringende lucht, vooral 's ochtends vroeg. Het is vooral het vocht in de ochtendlucht dat verandert in rijp op het oppervlak van de voorruit.
-
Kan een voorruit worden ontdooid met een thermische schok?
Giet zelfs in noodgevallen geen heet water op je voorruit om ijs te verwijderen! Ten eerste zou het nutteloos zijn, omdat het gegoten water snel zou afkoelen en zelfs in ijs zou kunnen veranderen, en bovenal zou deze methode een thermische schok veroorzaken. Als er zelfs maar een klein barstje zou zijn, zou dit door de thermische schok groter kunnen worden.
-
Waarom bevriest mijn voorruit aan de binnenkant?
Om comfortabel te rijden in de vrieskou is het vaak nodig om de verwarming te gebruiken. Hierdoor wordt de lucht in de auto warmer dan de lucht buiten en wordt er vocht geabsorbeerd, vooral uit je adem. Dit vocht verandert in ijs en verspreidt zich als een dun laagje rijp op alle glazen delen van het auto-interieur wanneer de lucht afkoelt.
-
Hoe repareer je een bevroren voorruit?
Heeft je voorruit een barst en is deze 's nachts bevroren? Het eerste wat je moet doen is de voorruit ontdooien. De juiste manier is om het ijs te laten smelten om te voorkomen dat de barst door druk groter wordt. Gebruik ook geen heet water, want dat kan een thermische schok veroorzaken en de barst nog meer beschadigen, waardoor vervanging nodig kan zijn. Kom in ieder geval zo snel mogelijk naar een van onze Glassdrive centra, waar een van onze experts de schade zal onderzoeken. Waarschijnlijk kan hij het ter plekke repareren. Het duurt slechts 30 minuten en je voorruit zal geen zwakke plekken meer vertonen, zelfs niet bij lage temperaturen en onvoorspelbaar winterweer.
-
Hoe ontdooi je een voorruit zonder verwarming?
Als je geen verwarming hebt, zijn hier een paar eenvoudige tips om je voorruit te ontdooien:
Start de auto.
Spuit een mengsel van water en alcohol.
Je kunt ook zout water gebruiken, maar het is niet aan te raden om te veel zout rond de auto te doen, omdat dit kan leiden tot corrosie van metalen onderdelen.
Als deze natuurlijke oplossingen niet werken, koop dan een ontdooimiddel in de winkel en volg de instructies nauwkeurig op.
Voor ijs is de krabber nog steeds de goedkoopste en meest effectieve oplossing. Het vergt een kleine inspanning, maar geeft je ook de kans om de voorruit te controleren op inslagen en barsten. Bezoek in dat geval een van onze Glassdrive centra voor een professioneel advies.
-
Waarom bevriest de voorruit?
Tijdens winternachten wordt de kou die van de grond afkomt doorgegeven aan voorwerpen die ermee in contact komen en kan negatieve temperaturen bereiken. Het water in de omringende lucht, die warmer is, slaat neer op de ruiten van het voertuig en vormt een min of meer dunne vorstlaag. Dit is vooral het geval in de vroege ochtend, wanneer het temperatuurverschil tussen de grond en de lucht groter is. Het voertuig wordt kouder dan de omgevingslucht.
-
Hoe ontdooi ik een voorruit?
Je kunt een krabber kopen in elke handelszaak. Deze is ergonomisch ontworpen om te passen bij de onhandige positie van de bestuurder die over de voorruit leunt, die heel hoog of heel breed kan zijn, uitgerekt in een poging om het hele schoon te maken gebied te bedekken. Dit type krabber is ook ontworpen om sterk genoeg te zijn om een laag rijp te verwijderen zonder krassen op de voorruit te maken. De meest effectieve manier om vorst te verwijderen is om de borstel in parallelle banen te laten lopen, zodat de vorst van het hele glasoppervlak wordt verwijderd. Vergeet niet dat ook gebieden buiten je gezichtsveld moeten worden gereinigd. Gebruik telescopische borstels om alle hoeken van je voorruit te bereiken.
Een andere tip is om een ontdooimiddel in de vorm van een spray of spuitbus te gebruiken. Spuit op 20 cm van de voorruit en verwijder de rest met een doek of krabber. Dit heeft een snel en effectief effect, maar mag alleen in noodgevallen worden gebruikt omdat deze producten koolwaterstof bevatten.
-
Smelt strooizout ijs op de weg?
Er zijn veel effectieve producten op de markt om ijs te smelten. Hoe doe je dit? Zet je auto veilig op de weg waar je de hele rijbaan kunt insmeren met antivries. Dit verlaagt het stolpunt van het water en je auto zal veiliger over sneeuw kunnen rijden.
-
Waarom kan ik niet rijden met een bevroren voorruit?
Een tip voor wie vaak haast heeft: probeer alle ruiten te ontdooien. Soms is het vaak te laat om de zijruiten te ontdooien. De verkeersregels bepalen dat elke bestuurder te allen tijde de controle over zijn voertuig moet kunnen behouden en alle nodige manoeuvres moet kunnen uitvoeren. Bevroren ruiten kunnen het optimale perifere zicht van de bestuurder belemmeren.
Zijruit van de auto
-
Waarom is het noodzakelijk om het zijraam van de auto te vervangen?
Bij een botsing is de kans kleiner dat een geprojecteerd object door de zijruiten dringt dan door de voorruit. Lichtheid heeft voorrang op schokbestendigheid om het brandstofverbruik van de auto te helpen verminderen. Daarom worden zijruiten meestal gemaakt van gehard glas en niet van gelaagd glas. gehard glas versplintert in duizenden glazen blokjes die minder scherp zijn dan grotere scherven. Sommige auto's uit het hogere segment gebruiken gelaagd glas in de hele beglazing om de weerstand tegen inbraak te verhogen. Dit betekent dat de zijruit bij een klap volledig versplintert en dat een eenvoudige reparatie niet mogelijk is, in tegenstelling tot de voorruit.
Autoglas kan alleen worden gerepareerd onder twee voorwaarden:
het glas moet gelaagd zijn,
het beschadigde gebied moet klein zijn (minder dan 40 mm) en mag het zicht niet belemmeren.
Omgekeerd is vervanging van de ruit onvermijdelijk als het gaat om een zijruit van gehard glas.
-
Hoe worden de zijramen van een auto vervangen?
De zijruit breekt gemakkelijk bij een botsing (opzettelijk of onopzettelijk) en moet dringend worden vervangen om te voorkomen dat het voertuig open blijft staan.
Een voertuig met een gebroken zijruit is namelijk onbeschermd. Lang rijden in deze toestand is onmogelijk. Bovendien breekt het geharde glas in talloze scherven die uit het interieur van de passagiersruimte en het raamkozijn moeten worden verwijderd. Daarom moet de ruit zo snel mogelijk worden vervangen.
Het vervangen van een ruit vereist een professional met de juiste uitrusting, in het bijzonder een splintervrije helm, en de nodige vaardigheden om aan het bedieningsmechanisme van de ruit te werken. De procedure kan ook schade toebrengen aan het elektrische systeem voor het openen en sluiten van ramen, wat de grootste zorg vereist.
Soms is het ook nodig om een elektrische diagnose van het voertuig uit te voeren om er zeker van te zijn dat de nieuwe ruit goed werkt.
Glassdrive volgt een strikt protocol voor het vervangen van autoruiten:
verwijderen van de handgrepen en aansluitingen samen met het deurpaneel;
grondige reiniging van resten van de zijruit;
installatie van een nieuwe ruit in het voertuig en afstelling;
herstel van de elektrische aansluitingen en hermontage.
De gemiddelde tijd voor het vervangen van een zijruit van een auto is 2 uur.
-
Waarom zou je voor Glassdrive kiezen voor het vervangen van het zijraam van je auto?
Glassdrive biedt unieke expertise en materialen van hoge kwaliteit, in het bijzonder glas dat is ontworpen en geproduceerd door Saint-Gobain, de grootste Europese fabrikant van autoglas.
Als reparatie van de ruit niet mogelijk is, vervangen wij deze door een ruit met dezelfde eigenschappen als de originele, ongeacht het type glas, dat getint, athermisch, gehard, gelaagd enzovoort kan zijn, maar bovenal garanderen wij dezelfde kwaliteit als de originele: dezelfde onberispelijke kromming, dezelfde perfecte transparantie en een garantie van kwaliteit en rijcomfort die gelijk is aan wat u had voordat de ruit brak.
De kosten voor het vervangen van je autoruit worden gedekt door de ruitgarantie die is opgenomen in je autopolis (exclusief eigen risico). Het enige wat u hoeft te doen is een afspraak maken in het Glassdrive centrum!